
Na pierwszy rzut oka wybór rolek może wydawać się skomplikowany. Do wyboru mamy aktualnie wiele różnych modeli i producentów. Zanim jednak przystąpimy do zakupu, zastanówmy się nad naszymi umiejętnościami w dziedzinie skatingu. Innego sprzętu będzie bowiem potrzebował początkujący, a jeszcze innego, ktoś, kto posiada spore doświadczenie w tym sporcie. Każdy z typów rolek da się zaklasyfikować do odpowiedniej grupy.
Rodzaje rolek







Kiedy już zdecydujemy, jakie rolki będą nam potrzebne, warto zwrócić uwagę na inne istotne parametry, które zdecydowanie wpłyną na rodzaj i komfort naszej jazdy.
Jak wybrać kółka do rolek?
To zdecydowanie najważniejszy fragment rolek. Najczęściej płoza wyposażona jest w cztery kółka, ale jak wiemy, w zależności od rodzaju rolek, liczba ta może się zmieniać. Dobrej jakości kółka powinny być wykonane z poliuretanu. Ze względu na sposób jazdy kółka do rolek możemy podzielić na dwa typy: małe i duże. Ich cechy charakterystyczne przedstawia poniższa tabelka:
Jeżeli szukamy czegoś, co stanowiłoby połączenie pomiędzy tymi dwoma rodzajami, pozostaje nam kupić rolki o wielkości kółek w przedziale 70-84 mm. Pamiętajmy także, że rozmiar kółek jest ściśle związany z maksymalną średnicą mieszczącą się w szynie.
Kolejną istotną kwestią w kółkach jest ich twardość. Właściwość tą oznacza się cyfrą oraz literą A. Im mniejsza wartość liczbowa, tym kółka w rolkach są bardziej miękkie. Różnice pomiędzy twardymi a miękkimi kółkami przedstawione zostały w poniższej tabeli:
Każde kółko powinno więc być opisane przez dwa parametry. W praktyce stosuje się układ oznaczeń typu 74/82A. Pierwsza wartość oznacza tutaj wielkość kółek, a druga ich twardość.
Aby kółka prawidłowo spełniały swoje funkcje, powinny posiadać również właściwy profil oraz odbicie. Profil może posiadać trzy odmiany:
- płaski – gwarantuje dobrą stabilność i przyczepność, stosowany najczęściej w rolkach agresywnych
- ścięty – pozwala na rozwinięcie wysokich prędkości, jest jednak zdecydowanie mniej stabilny. Wykorzystuje się go w rolkach szybkościowych.
- okrągły – zapewnia średnią prędkość jazdy i właściwą przyczepność do podłoża. Znajdziemy go w rolkach freestylowych lub hokejowych.
Odbicie natomiast jest bardzo ważne podczas jazdy po trudnej nawierzchni lub jazdy szybkościowej.
Jakie łożyska do rolek?
Element ten odpowiada za sprawność kręcenia się kółek. Do oznaczeń łożysk używa się różnych skrótów. Składają się one zawsze z liter oraz cyfr. Najczęściej spotykanym typem łożyska jest ABEC. Możemy więc kupić rolki z łożyskami ABEC3, ABEC5, ABEC7 oraz ABEC9. Im wyższe oznaczenie cyfrowe, tym łożyska będą szybsze, a tym samym pozwolą nam na rozwinięcie większej prędkości. W modelach rekreacyjnych spotkamy się najczęściej z łożyskami ABEC 5 oraz 7.
Ten typ łożysk smarowany jest smarem. Niektórzy producenci rolek używają oznaczenia SG. Są to jednak dokładnie takie same łożyska jak te oznaczone symbolem ABEC. Jedyna różnica polega na tym, że łożyska SG smarowane są specjalnym żelem silikonowym. Do jazdy szybkiej wykorzystuje się niekiedy tzw. łożyska ceramiczne. Są one dużo lżejsze od tradycyjnych. Aby z nich korzystać, trzeba jednak posiadać spore doświadczenie w jeździe na rolkach. Ponadto, koszt łożysk ceramicznych jest dużo większy niż w przypadku kupna standardowych modeli.
Standardowy rozmiar łożyska do rolek to rozmiar 608. W jeździe szybkiej wykorzystuje się łożyska z mniejszą średnicą, opisane liczbą 688. Im mniejsze łożysko, tym jest ono lżejsze i szybsze. Łatwiej również utrzymać go w czystości. Jeśli chcemy zachować łożyska w dobrej formie, należy dbać o ich regularne smarowanie.
Co nam będzie potrzebne do bezpiecznej jazdy na rolkach?



Jak dobrać rozmiar rolek?
Rozmiar idealnych dla nas rolek może zdecydowanie odbiegać od tego, który nosimy na co dzień. Co więcej, wymiary podane przez poszczególne marki mogą także różnić się między sobą. Przed zakupem rolek warto więc zmierzyć długość swojej stopy i porównać ją z tabelką rozmiarów podaną przez producenta.
Rolki najlepiej jest mierzyć na skarpety, w których zazwyczaj będziemy jeździć. Po założeniu buta, należy go zapiąć tak, jakbyśmy przygotowali się do jazdy. Następnie wstajemy i lekko uginamy nogi. Sprawdzamy, czy but w żadnym miejscu nas nie ugniata. Szczególną uwagę należy zwrócić na końcówki palców, łydkę i tył pięty. Te miejsca z reguły są najbardziej narażone na obtarcia. Mając założone rolki, powinniśmy lekko poruszać stopami, sprawdzając, czy but nie jest przypadkiem zbyt luźny. Zwróćmy też uwagę czy klamry i sznurowadła zapewniają odpowiednią stabilizację stawu skokowego.
Dopasowanie rozmiaru rolek przedstawia poniższa grafika:
![]() |
![]() |
|
- Postaw na kartce papieru bosą stopę i dosuń ją w ten sposób, aby pięta przylegała do ściany. Zaznacz na kartce najdalej wysunięty punkt stopy i zmierz centymetrem wyznaczoną długość.
-
Należy pamiętać, że stopa naturalnie puchnie w skutek wysiłku. Do uzyskanej długości dodaj więc
ok. 0,5 - 1cm zapasu. - Ustaloną w powyższy sposób ostateczną długość porównaj z tabelą rozmiarów i odczytaj swój rozmiar.
Pamiętajmy, że nawet najlepsze rolki nie zagwarantują nam przyjemności z jazdy, jeśli będziemy się w nich czuli niekomfortowo. Miejmy więc zawsze na uwadze swoją wygodę!
Bądź pierwszy, który skomentuje poradnik.